vrijdag, oktober 27, 2006

Gender en de boeren...

Langzaam maar zeker worden de contouren van Honduras, mijn werk en de context iets duidelijker. Ik heb twee NGO's bezocht, ASONOG en OCDIH, die qua beleving sterk op MOPAWI lijken, al werken ze in een andere regio. De opening van het kantoor van ASONOG op 20 oktober in Santa Rosa de Copán was een groot feest, waarbij een groot deel van de Hondurese ´NGO-wereld´ vertegenwoordigd was. Santa Rosa is een heerlijk provinciestadje, gezellig rustig na 3 weken Teguc!

Met de collega´s van OCDIH ben ik meegereisd naar Puerto Cortes om een workshop over gender bij te wonen. De theorie was bekend, maar de context heel anders.

´t Was leuk om met mensen uit de praktijk over de concepten te praten. Nog leuker werd het toen ik met de OCDIH afdeling uit de plaats Copan Ruínas mee terugreisde. Naast een heerlijk verblijf in een prachtig dorpje, kreeg ik de kans om een aantal lokale gemeenschappen te bezoeken, waar OCDIH projecten heeft.

Het is me nu duidelijk waarom veel Hondurese auto´s (zeker buiten de stad) 4-wiel aandrijving hebben. Ik heb veel respect voor de medewerkers van OCDIH, die soms ook stukken moeten lopen om de dorpen te bereiken. Er lopen verschillende projecten, bijvoorbeeld het verbouwen van ananas, mais en het aanleggen van vijvers. Ook helpt OCDIH bij het oprichten van ´Cajas Rurales´, een soort minibank, waarbij geleerd wordt hoe je kunt sparen en leningen kunt krijgen. ´t Is alles heel participatief van opzet, maar de genderverschillen zijn duidelijk: vrouwen hebben veel minder contant geld, zijn vaak verlegener en meer op de achtergrond tijdens bijeenkomsten.



In de provincie Copán wonen veel Maya´s. Al spreken ze vrijwel allemaal Spaans, en gaan ze niet gekleed in de traditionele kledij, in het dorp Copán Ruinas bevinden zich, inderdaad, Maya ruines, archeologisch gezien schijnbaar uniek. Natuurlijk heb ik ook daar even een kijkje genomen.

De komende week ga ik naar de provincie Olancho waar MOPAWI projecten ´stroombeheersingsprojecten´ heeft. Ja, ik ben ook benieuwd. Deze rondreizen zijn bedoeld om meer inzicht te krijgen in de Hondurese context, en natuurlijk de situatie omtrent gender. Als ik straks in La Mosquitia zit, zal het een stuk lastiger zijn om deze stukken van het land te bereizen...

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Hoi Anja, ik geniet van je blog en leef met je mee. Leuk je gender verhalen. Wat was dat nou voor oefening waarvan die foto? Kon ik niet thuisbrengen . Dag, Dorine.

Anja de Boer zei

ha Dorine, dank voor je berichtje!
Een analyse uit de praktijk van een project, over invloed van man-vrouw in lokale bronnen en omstandigheden: wie profiteert er van, wie doet het werk, wie beslist.