donderdag, juli 16, 2009

Krausirpi









Zoals te zien op de foto´s mocht ik er deze week eindelijk op uit, voor het eerst in mijn nieuwe functie. En een gelukje, want ik mocht gratis mee met een reisje van een aantal UNDP collega´s en de gouverneur van Gracias a Dios, al met al een redelijke delegatie. ´t Was een korte reis, maar meer reis dan ´werk´, we zijn in totaal bijna 3 dagen onderweg (water) geweest om in totaal zo´n 5 uur te kunnen vergaderen (op verschillende plekken) met lokale leiders.

Maandag vertrokken we naar Ahuas, via het meer van Karataska en Tangsin, om dinsdagochtend vroeg de rivier Patuca op te gaan, tot aan Krausirpi. Krausirpi is een tawahka dorp, voor mij nog onbekend terrein. We hebben er met een aantal lokale leiders gepraat over het departamentale ontwikkelingsplan, hun ideen daarover en uiteraard hun inbreng in culturele activiteiten, om ook hun etnische identiteit naar voren te laten komen in het departament gedomineerd door miskitos. Vervolgens daalden we weer stroomafwaarts, en overnachtten we in Wampusirpi.

Na een korte vergadering woensdagochtend keerden we terug naar Ahuas, en vandaar naar Puerto Lempira. Ik voelde me bijna onderdeel van een ´road(river)movie´, dagenlang in een bootje met dezelfde groep mensen… ´t heeft wel een band gecreëerd met een aantal mensen die ik nog niet zo goed kende, in typische Moskitia-omstandigheden: uren van felle zon, waarbij we allemaal verbrandden, maar ook tijden van flinke regen en uiteraard muggen, onder het genot van meegenomen chips, koekjes en water om de honger en dorst te stillen.

Het leek de afgelopen week wat rustiger te worden in Honduras, maar sinds gisteren is het weer onrustig. Er gaan geruchten over ´oproepen´ tot gewapend geweld, en Mel schijnt koste wat kost zaterdag het land in te willen, hetzij via een dialoog, hetzij via een ´andere weg´. Ik ben erg benieuwd hoe het nu gaat lopen; ik zou morgen naar Tegucigalpa vertrekken, maar heb al geen toestemming meer om te reizen…

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Hoi Anja,

Wat een prachtige foto's weer!

Liefs,
Ellen (en natuurlijk Kees)

wilf zei

ha anja, kwam via gert jan's blog op jouw blog. leuk te lezen wat je doet. ken je deze blog:
http://blogs.nyu.edu/fas/dri/aidwatch/
sterkte met de crisis daar.

Unknown zei

Hoi Anja,

Leuk om eens iets over die kant van Honduras te lezen. Ik woon zelf in SPS en hier in de stad is ook alles rustig en gaat iedereen gewoon naar werk. Om te weten wat er in Honduras allemaal aan de hand is luister ik naar uiterst rechtse en uiterst linkse programmas op de radio en zo krijg ik een beter beeld van de gang van zaken. Er bestaat geloof ik geen neutrale uitzending.
Buiten de stad worden de wegen wel afgezet etc. Iets waar ik het helemaal niet mee eens ben want het heeft een grote negatieve invloed op de economie en de arme bevolking word daar straks weer de dupe van.
Anyway, Ik hoop maar dat je al gauw weer door kan gaan met je werk want dat is daar in jou deel van het land hoog nodig.

Groetjes,

Anna

Anoniem zei

wat ik zocht, bedankt