woensdag, september 07, 2011

Transitie

Is het mogelijk binnen een week na vertrek al heimwee te voelen? Bij het bekijken van een fotoreportage van Bruno van de Moskitia http://brunoat.com/photoblog/index.php?x=reportaje_mosquitia_honduras (een aanrader, mooie Moskitia beelden, en een overzicht van onze bezigheden van de afgelopen maanden) kreeg ik zowaar waterige ogen. Een week weg uit Puerto Lempira ben ik toch een beetje ontheemd. ´Thuis´, bij vrienden in Tegucigalpa (van alles en nog wat), La Esperanza (vrienden en vrijwilligers) en dan TaulabĂ© (bergbeklimmen!) en Nicaragua (Granada!) nog te gaan, merk ik zoveel verschil. De overstap van een altijd allesomringende warmte naar temperaturen waar je je meer op kleden moet, van meer naar minder rijst en meer tortillas, van vis naar meer vlees, van water naar weg, van strand naar stad, maar ook van een koude naar een warme douche, en van schaarse groenten naar een paradijs van vers fruit en zo goedkope groenten dat ik wel wil blijven kopen en koken. Het is anders nu ik weet dat ik voorlopig niet terug zal keren naar daar waar ik had geleerd te leven en thuis te zijn. I love La Moskitia… Maar zie ook uit naar Nederland. Ben blij dat ik de tijd heb genomen voor deze transitie.

Geen opmerkingen: