dinsdag, juni 23, 2009

Water

Water is van levensbelang, we weten het allemaal, maar je wordt er pas echt bewust van, als je het niet hebt. Zoals met zoveel dingen…

Een aantal factoren heeft water een gezocht goed gemaakt in Puerto Lempira. Tot voor kort functioneerde er een beperkte publieke waterleiding, die zo´n 3 keer per week een paar uur haar ´abonnees´ van water voorzag. Als het systeem werkt, komt er dus op gezette tijden water uit de kraan, wat meestal opgevangen wordt in een bassin naast het huis. Voor de meeste huishoudens is de hoeveelheid water echter niet genoeg, en daarom hebben veel huizen een waterput, vaak ook gedeeld met meerdere huishoudens. Het publieke waterleidingssysteem is echter al weken niet meer functioneel, om onduidelijke redenen, en de droogte van de afgelopen maanden heeft een heel aantal putten doen ´opdrogen´.

Zo ook de put die ik met mijn buren deel. Tot voor kort kon de huisbaas af en toe een watertank vullen, vanuit de put met een electrische pomp, waardoor er dan water uit de kraan in huis kwam. Maar de afgelopen weken zijn de buizen van de pomp ´te kort geworden´, en kunnen we alleen water halen met een emmer aan een lang touw. Met mijn eenpersoonshuishouden valt het voor mij nog redelijk mee, zo om de dag vul ik een teil met emmertjes, maar de meeste van mijn buren wonen in dichtbevolkte kamers, moeten luiers wassen, kinderen onderhouden en kweken dus nog meer armspieren. Bijkomend probleem is dat een put niet vanzelf ´schoon´ blijft, een put heeft onderhoud nodig, in de zin van wandversteviging, af en toe uitdieping en soms reiniging van het water met chloor. Onze huisbaas heeft zich helaas niet zo trouw van deze taak gekweten, waardoor onze emmertjes een roodbruine kleur vertonen…

Gepurificeerd drinkwater is vrijwel altijd te koop in Puerto Lempira, dus direct gevaar voor de gezondheid is er niet, al worden huid en haar niet echt beter van wassen met een zanderig watermengsel. En gelukkig heb ik de hulp van een vriendin die mijn kleren wast met water uit de put bij haar huis, die wel schoon is, zodat mijn kleding niet langzaam maar zeker egaal van kleur wordt.

Er is een levendige handel onstaan in water uit nabijgelegen beekjes en plassen, wat wel schoon is; een aantal ondernemers met grote auto´s en tanks verdienen zo geld aan de waterschaarste. Gelukkig regent het inmiddels af en toe, waardoor het waterniveau stijgt en de putten weer langzaam voller worden.

1 opmerking:

Anoniem zei

Hoi Anja, weer eens op je blog geweest en weet nu dat je voorlopig nog een hele tijd in Honduras blijft. Gefeliciteerd met je benoeming tot Un-Volunteer en succes met de waterscharste. Trouwens ben je kort geleden jarig geweest, dus nog van harte gefeliciteerd. Groetjes, Hilde