donderdag, maart 19, 2009

Van Fidel tot Mayday

Al weer een paar weken sta ik inmiddels voor de klas. Naast Engels geef ik nu ook Ciencias Sociales, een soort mix tussen ´wereldoriëntatie´ en maatschappijleer. Best interessant, ik leer zelf ook nog wat over bijvoorbeeld de Hondurese politiek en hoe trots je op je land moet zijn (er is namelijk geen land als Honduras). Het lesgeven is absoluut een enorm interesante ervaring, af en toe zwaar vermoeiend maar ook verbazingwekkend als ik het vergelijk met mijn eigen lagere schooltijd…

Zo wordt bijvoorbeeld de orde ´ga jij de bel eens luiden´ gevolgd door het zoeken naar een steen op het grindpad, die vervolgens herhaaldelijk met kracht tegen het ijzeren hekwerk van de trap wordt getikt. Tja, het klinkt ergens best als een bel. De voorzieningen zijn echt beperkt, er kan vrijwel geen materiaal opgeslagen worden op school, en alle leerlingen nemen hun boeken en schriften en andere materialen mee van en naar huis. Dat resulteert er dus in, dat er vaak pennen, potloden, puntenslijpers e.d. zoek zijn, kwijt, verloren of uitgeleend of gewoon ´vergeten´. Soms zijn er te weinig boeken, of hebben de ouders geen geld om een boek te kopen, en wordt ´alles´ gekopieerd. Reden genoeg om steeds weer creatief les te geven en op alles voorbereid te zijn.

Sinds mijn aantreden is er sprake van dat er electriciteit zal worden aangelegd, maar vooralsnog red ik me met 3 verlengsnoeren vanuit een nabijbelegen kerk als het gaat om de ghettoblaster met Engelse liedjes. Dat gaat natuurlijk wel eens mis, en als het regent gaat het ook niet; geloof het of niet, maar ik heb al regelmatig liedjes acapella voorgezongen (vals zingen is hier gelukkig niet zo erg). Jammer is alleen dat de akoestiek enorm slecht is, de lokalen zijn hoog maar van alle kanten open (ramen en kieren), waardoor er enorm veel geluiden van buiten en naastgelegen lokalen binnenkomen. Je moet dan ook echt je stem ´verheffen´, en kinderen met een zachte stem zijn vrijwel onverstaanbaar.

Engels geven aan kleuters valt nog niet echt mee. Liedjes zijn altijd leuk, maar als je dan wilt uitleggen wat ze nou eigenlijk zingen, wordt er nog wel eens afgehaakt, oftewel rondgelopen, gepraat en alles behalve opgelet. De kleuterjuf gaf me dan ook al snel een lineaal in handen: ´hier, gebruik die maar, dat helpt wel´…

Het fenomeen bijnamen was me al redelijk bekend (ooit vroeg ik een winkelier naar zijn naam, en toen zei hij ´eend´, en ik herhaalde mijn vraag, waarop hij zei: ´ik heet eigenlijk José, maar niemand weet dat, mijn vader noemden ze ook altijd ´eend´. Tja, als je vader loopt als een eend, zit je daar dus generaties lang mee opgescheept), maar nu realiseer ik me dat dat al op heel jonge leeftijd begint. Een meisje met lichtelijk Aziatische trekken in haar gezicht, is ´Chineesje´. Maar hoe heet ze dan? Ja, ze heet eigenlijk Samantha, maar we noemen haar Chineesje (vertelde de juf). Verder zijn (verbasteringen van) politieke helden ook populair, zo heb ik in klas 5 een heuse Fidel Castro.

Verder is het af en toe grappig om te zien hoe hier eerder Engels is gegeven. Soms komen leerlingen naar me toe met de vraag naar de betekenis van een onverstaanbaar woord, en als ik dan vraag ´maar wat is dat dan?´ antwoorden ze steevast: ´da´s Engels.´ Een soort garantie dat ik dan wel de betekenis moet weten… Ook is de invloed van bepaalde films merkbaar: ´Juf, als je hulp nodig hebt, moet je ´Mayday´ zeggen he?´

Inmiddels zijn zowel leerlingen als docenten wel aan de buitenlandse juf gewend, maar zo af en toe komen er tijdens de lessen nog opmerkingen als: ´juf, ik zag vandaag een Amerikaan, hij was net zo wit en lang als u´. Of komt de vraag ineens: ´hoe heet uw land ook al weer?´

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Hee Anja,

Had je nou maar een paar zanglesjes bij mij genomen :D ...
Kees en ik hadden even lol na het lezen van jouw blog. Woensdag zing ik in een kerk, ook in het Engels. Ik zal aan je denken ... JUF!

Tja, en kinderen slaan ... dat gebeurt in vele landen nog steeds. Helaas maar waar.

groetjes vanuit Den Haag,
Ellen en Kees

Edmée Melina, Tolk NGT zei

Lieve Anja,

we hadden vorige week de verjaardag van Gert en Jolande, in de Scallywags. Was heel gezellig. De buren die in jouw huisjes hebben gewoond, waren er ook, dus jij was er ook een beetje bij.
Kinderen in Suriname worden ook thuis geslagn, ik heb het in 2007 van de dove kinderen "gehoord" ( gezien) die dat even aan je komen vertellen als er een rustig moment is.
Vreselijk, wat moet ik dan tegen ze zeggen?
Dat zullen we dit jaar waarschijnlijk weer horen. 20 juni gaat de reis weer richting Paramaribo.
Veel plezier daar en sterkte met voor de klas staan.
www.stichtingholy.nl doet een project over vrijheid op scholen in Nedelrand. Daar tolk ik nu een paarkeer voor .
En de buren die in jouw bovenhuis wonen hebben een bedrijfje: www.2kilo.nl
of 2kilo design.... zoiets

liefs edmée

Unknown zei

Hoi Anja, Leuk dat je profesora bent. Heel veel succes daar. Ik vind het leuk af en toe wat van je te lezen op je blog.

irmalien zei

Hallo Anja,
Heb vroeger toen ik aan de UPR (Puerto Rico) zat een vriend uit Honduras gehad. Sindsdien is mijn interesse voor dat land alleen maar gestegen.
Moet een mooi land zijn. Si Dios quiere zal ik dat land ooit nog eens bezoeken om met eigen ogen te kunnen bewonderen.
Fantastisch zoals je je kennis daar doorgeeft en de mensen vooruit helpt met je taallessen. Die ervaring met de latino-engelse uitspraak heb ik ook meegemaakt in Mexico.
Succes met je werk. Blijf schrijven want het is reuze interessant. Irma.

Anoniem zei

Hoi Anja,
Nog even dit. Overal ter wereld waar mensen vinden dat kinderen hardleers zijn en denken 'wie niet horen moet voelen' wordt geslagen.
Als het niet je eigen kinderen zijn en je macht hebt zal dat veel sneller gebeuren.
Heb o.a. in Afrika gewerkt en de kinderen en gewoontes zijn daar naar omstandigheden niet beter. Maar....we hoeven niet altijd die stok te hanteren. Je plakt je eigen kinderen ook niet letterlijk achter het behang. En behangen heb ik hier in NL wel vaak genoeg moeten doen.
Onthoud! Kinderen zijn alleen de dupe van de verkeerde omgeving waarin ze terecht komen. En de ene heeft de kans om zich op school uit te leven. Gebeurt hier in NL ook. Maar slaan? Dat is echt uit de koloniale tijd. Niet doen dus. Zo maak je van kinderen, ongewild, beulen!!!!
xxx Irma