woensdag, augustus 15, 2007

Veld, kantoor, praktijk en institutioneel beleid

Mogelijk een verwarrende titel. Zo voelt het soms ook een beetje. Alle samenraapsels van gegevens die ik het afgelopen half jaar verzameld hebben, moeten nu hun plek zien te krijgen in een leesbaar document, met praktische handvaten voor een beter genderbeleid van MOPAWI. Een uitdaging waar ik lekker mee worstel.

Van sommige gegevens heb ik het idee dat ik ze liever niet had geweten. Of soms zou ik willen dat ik me minder bewust was van de hiërarchische, vastliggende interne structuur van MOPAWI. De eerste opzet voor een beleidstekst met focus op gender heb ik gemaakt. Verder ben ik bezig met de voorbereidingen van een workshop voor de coördinatoren in september. Allemaal best pittig kantoorwerk.

Naast het taaie kantoortijgeren kon ik er gelukkig ook nog een veldtripje uitslepen. De Asociación Nacional de Muchachas Guías de Honduras, oftewel de scouting voor meisjes, heeft MOPAWI om samenwerking gevraagd om activiteiten in La Mosquitia te beginnen. Ze hebben veel praktische activiteiten maar ook workshops over bewustwording, en werken met thema’s als AIDS preventie, ‘waste-management’ etc. Ik was erg enthousiast over hun programma’s en heb de coördinatie dan ook min of meer op me genomen.

Dus mocht ik een weekje het veld in, naar Raya en Benck, dorpen die ik inmiddels al kende, om daar ‘de scouting’ te introduceren en (bij voldoende interesse) de eerste deelnemers te recruteren. Aanvankelijk leek me dat nogal lastig, omdat het allemaal om vrijwillige activiteiten gaat, maar het viel enorm mee. Zowel de lokale autoriteiten als de vrouwen zelf waren erg enthousiast, dus ik keerde met een volbrachte missie terug naar Puerto Lempira. Ben erg benieuwd hoe het verder gaat, maar heb goede hoop op een succesvol project.

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Hoi Anja,
inderdaad een lastige titel. wat betekend bijvoorbeeld institutioneel beleid?
Fijn om te lezen dat het goed met je gaat. Ik heb van je moeder begrepen dat je nieuwe huis stukken beter bevalt als het eerste. Is de verhuizing niet voor niets geweest.
Veel succes verder en ik kijk uit naar de volgende berichten en foto's.

groetjes Helen en ook van Martijn

Anoniem zei

Dag Anja,nogmaals dank voor je gastvrijheid en de gezellige barbecue;we hebben nog wat foto's ,wil je ons je emailadres doorgeven??

Weer Hollandse groeten van Cor en Marja den Uijl

Anoniem zei

Hi Anja,

echt leuk om weer wat van je te lezen! Klinkt allemaal erg complex maar daarom ook zo interessant. Echt iets voor jou! Hoop dat je bezoek in nederland goed was en als je weer een keer wat langer hier bent, dan zou ik het super leuk vinden om je weer te zien/spreken.

grote groet,Hanneke