dinsdag, februari 05, 2008

Avontuur duurt voort

Eigenlijk is er nog niet zoveel veranderd in mijn situatie... Negatief gezegd, blijft het allemaal onzeker, positief gezegd blijft het een groot avontuur. Er is nog weinig zeker over een verlenging van ICCO, maar ook over de andere opties heb ik nog geen duidelijkheid.

Vooralsnog vermaak ik me nog prima bij MOPAWI. Inmiddels is het min-of meer-complete team weer op kantoor beland en zijn we weer volop bezig met lopende activiteiten. Binnenkort gaat MOPAWI weer batana inkopen in de dorpen, en dat wordt nu voorbereid. Vorig weekend hebben we met de directie en coordinatoren stevig vergaderd, akkoorden gesloten en nieuwe activiteiten gepland.

Voor mij houdt e.e.a. in dat ik, als alles goed gaat, in maart nog een workshop gender en organisatie ga geven, in samenwerking met collega Maarten uit Wampusirpi. Het heeft nog wat voeten in de aarde wat voorbereiding en medewerking betreft, maar we hebben goede hoop dat het gaat lukken.

Intussen is er nog meer Nederlandse versterking gekomen; Linda van de TU Delft is hier voor 3 maanden om een verbeterde versie van de zgn. ´ecofogón´, een soort energiebesparende oven waarin de batana gebakken wordt, te ontwerpen. Naast het feit dat ´t erg gezellig is, is het ook weer een gelegenheid om mee te denken over een strategie om duurzame productiemethoden te integreren in het batanaproject. Ook ben ik me aan het verdiepen in mogelijkheden om het kantoor van MOPAWI van duurzame energie te voorzien: zonnepanelen of een windmolen.

Soms is de onzekerheid slopend, maar over het algemeen neem ik het maar zoals het komt en geniet ik van het samenraapsel van dingen die ik nog kan doen in mijn tijd bij MOPAWI. Wie weet een volgende keer meer nieuws!

1 opmerking:

Marieke Veeger zei

Anja,

Leuk weer even je blog te lezen. Zo te horen zet bij meer ICCO'ers het wel of niet verlengen van je contract de boel op zijn kop.. Ik hoop dat je snel duidelijkheid krijgt en dat je nog een tijdje kan blijven. Ikzelf heb uiteindelijk na heel wat hersenspinsels besloten niet mijn contract te verlengen. Mijn werk in Bolivia is een super mooie en leerzame ervaring geweest, maar er liggen elders weer andere avonturen te wachten... Daniel en ik gaan na juli waarschijnlijk terug naar Costa Rica, waar we eerder ook zaten.

Het ga je goed Anja! Succes de komende tijd.

Groetjes,
Marieke
(La Paz, Bolivia)